З 1-го квітня 2020 року набув чинності прийнятий ще рік тому законопроєкт №1053-1 “Про внесення змін до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг". Він направлений на те, щоб посилити контроль над розрахунковими операціями між продавцями товарів та послуг і споживачами.
Зміст закону полягає в тому, що із початком другого місяця осені 2020 року виключно всі власники малого та великого бізнесу у сфері торгівлі та послуг зобов’язані забезпечити наявність касових апаратів та видання чеку покупцеві. При цьому документ можна буде перевірити на автентичність, а будь-які порушення каратимуться штрафами.
Закон також називають повною “фіскалізацією” українських підприємців. Він стосується усіх ФОП, які працюють на 2-4 групах спрощеного оподаткування (незалежно від типу діяльності), а з 1-го жовтня 2020 року до цього списку ще додаються так звані “ризикові” ФОПи: інтернет-магазини, АЗС, заклади громадського харчування, компанії, що надають готельні та туристичні послуги, торгівці ювелірними виробами.
Фіскальна техніка — реєстратори розрахункових операцій (РРО) або касові апарати, які одразу ж після проведення транзакцій передають інформацію до податкових структур.
Зрозуміло, що зміни мають нести позитивні наслідки для відносин реалізатор-споживач, зробити їх більш чесними, прозорими та захистити права обох сторін. Але разом із цим постають гостріше інші проблеми та питання, пов’язані з організацією цих процесів.
Наприклад, після прийняття в Україні Закону 1053-1 ще гостріше постало питання виправданості друку фізичного паперового чека при кожній проведеній транзакції через термінал торговельної точки.
Ми зрозуміли, що тепер набагато важливішою і глибшою стала потреба забезпечити можливість отримання покупцями чеку, — цього дуже важливого з точки зору аналізу покупок документу — саме в електронному вигляді.
Нові правові норми не перешкоджають цьому, і навіть навпаки: для підприємців було спрощено процедуру реєстрації РРО (реєстраторів розрахункових операцій) — її можна буде здійснити через електронний кабінет. Використовувати для цього навіть не обов’язково спеціальне обладнання, адже буде можливість встановити програмне забезпечення, яке дозволить формувати квитанцію з будь-якого пристрою, наприклад, смартфону.
Такий підхід з упевненістю можна назвати кроками до повної диджиталізації у сфері торгівлі. І те, що більшість торговельних точок продовжує користуватися друком паперових чеків, які несуть шкоду не тільки навколишньому середовищу, а ще й безпосередньо покупцеві, є перешкоджанням спрощенню та покращенню цього шляху.
Ми вже говорили про те, чому паперові чеки можуть нести загрозу для здоров’я. Тепер скажемо ще пару слів щодо того, як ці клаптики паперу можуть вплинути на тенденції завдання шкоди природі.
У великих країнах за статистичними даними щорічно може бути використано більш ніж 100 тонн термопаперу. У популярних супермаркетах за день використовується близько 50-ти рулонів. Якщо спробувати порахувати, скільки у вашому місті таких супермаркетів, скільки їх у мегаполісах та у кожній країні по всьому світі — цифри будуть достатньо солідними...
При цьому термопапір майже не використовують та не приймають на перероблення. По-перше, через те, що в ньому майже відсутня целюлоза, по-друге, через наявність у ньому шкідливих речовин-токсинів, які можуть забруднити також іншу продукцію.
Тому закономірно виникає питання, чи так необхідні саме паперові чеки, якщо в більшості випадків вони просто викидаються на смітник одразу ж після здійснення покупки?
Особливо перехід на електронні чеки буде вигідним для тих компаній, які до цього не використовували фіскальну техніку — адже це набагато дешевше та простіше, ніж покупка класичного касового апарату. Окрім очевидної економічної вигоди, перехід на програмні РРО займає дуже мало часу — достатньо пройти реєстрацію онлайн через електронний кабінет ДПС і протягом одного дня пристрій буде зареєстровано.
Ще одна перевага: можливість аналізувати дані про покупки та вподобання клієнтів, що може використовуватися, наприклад, для персоналізованих пропозицій, які також можуть бути відправлені разом з електронним чеком. Таким чином програмні РРО працюватимуть у симбіозі з програмами лояльності для покупців.
Програмні РРО матимуть можливість працювати “офлайн” до 36 годин. Фіскальні номери, які використовуватимуться, можна буде брати з діапазону заброньованих раніше. Протягом одного календарного місяця дозволено не більш ніж 168 годин роботи з операціями “офлайн”.
І ще трохи про частину нововведень, яку назвали “Кешбек” — право покупця звернутися зі скаргою у податковий орган, якщо ним були виявленні порушення у реєстрації розрахункових операцій. Кешбек передбачено для товарів/послуг на суму більш ніж 850 гривень. Якщо скаргу буде підтверджено, покупець отримає 100% компенсації суми придбаного товару або послуги. Здійснюватися компенсація буде коштом частини штрафів, які стягуватимуться за порушення вимог щодо РРО з підприємців.
Тож насправді зміни, які передбачає законопроєкт №1053-1 для великого і малого бізнесу дуже масштабні. І що найважливіше для кожного бізнесу — це вміння швидко реагувати, підлаштовуватися та використовувати ці зміни собі на користь, тверезо оцінюючи ризики та переваги. В чому, сподіваємося, допоможе цей текст.
На нашому сайті ви можете долучитися до системи електронних чеків у кабінеті Checki Business, та бути серед перших компаній, які зможуть перевірити описані вище її переваги — плюс додаткові функції, які ми розробили спеціально для наших додатків. За допомогою додатку kiPOS здійснюватиметься формування квитанцій в електронному вигляді, а додаток Checki для покупців забезпечить збереження інформації про здійснені покупки. Пропонуємо ознайомитися з умовами детальніше за лінком, не зволікати та залишити свої контакти для участі.